02 Bouwplaatsinrichting
 >  Fig. 240 Meerdere aan elkaar grenzende rijstroken
Introductie

In de afgelopen jaren is Heijmans op diverse grote projecten geconfronteerd met opmerkingen van, onder andere, Rijkswaterstaat over de veiligheid en werkwijze van het op-en afbouwen van tijdelijke verkeersmaatregelen op auto snelwegen. Deze opmerkingen zijn verwoord in toets verslagen op projecten of in zogenaamde RQI (Rijkswaterstaat Quality Index) audits die door RIjkswaterstaat worden uitgevoerd in het gehele land.

Veiligheid is voor de medewerkers die de verkeersmaategelen plaatsen het allerbelangrijkst, daaom heeft Heijmans er voor gekozen om het oude monteurshandboek van Van der Linden verkeerstechniek nieuw leven in te blazen. Maar dan in een nieuw jasje met een duidelijke afbeeldingen van de uit te voeren stappen. Stap voor stap wordt duidelijk waar de voertuigen / materialen en mensen zich moeten bevinden op dat moment in het proces.

Voorbeelden van aandachtspunten zijn:

  • afstand tussen de botsabsorber en het werkvoertuig;
  • in- / uitstappen uit het voertuig (bots) op de weg;
  • werkwijze van het afsluiten van in-/ uitvoegers.

Als basis is gebruik gemaakt van de figuren in de CROW publicatie 96a. Hieraan is toegevoegd de "standaard" werkwijze zoals die door Heijmans wordt voorgestaan.

Het handboek wat bij deze instructie wordt verstrekt is dus geen richtlijn, maar een harde eis, zo plaatst / verwijdert  Heijmans een tijdelijk verkeersmaatregel.

Discussie > Bespreek het met je collega’s!

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Hoe ga jij om met dit probleem in jouw werkomgeving?
  2. Wist jij dat er wetten/regels waren?
  3. Hoe ben je hier achter gekomen?


Risico's > Wat kan er gebeuren?
  1. Aanrijdgevaar
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig stopt (indien mogelijk op de vluchtstrook) 50 meter na de botsabsorber;
  • Botsabsorber stopt 50 meter na het eerste rode kruis;
  • Collega in het werkvoertuig of in de botsabsorber houdt het verkeer in de gaten.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats de Andreasstrips achter het werkvoertuig, trapsgewijs op 5 meter afstand van elkaar;
  • Stap uit aan de verkeersluwe kant, indien mogelijk.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats de pijlwagen, 150 meter na de Adreasstrips;
  • Botsabsorber blijft op 50 meter afstand van de pijlwagen.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats 130 meter na de pijlwagen 4 kegels op een rij.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats 100 meter na het kruis de Adreasstrips, trapsgewijs met 5 meter afstand;
  • Plaats botsabsorber 50 meter na het eerste rode krijs van de tweede rijkstrook;
  • Stap uit aan de verkeersluwe kant, indien mogelijk.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats 150 meter na de Andreasstrips de tweede pijlwagen op de tweede rijstrook;
  • Botsabsorber houdt 50 meter afstand.


Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats na 130 meter na de pijlwagen 4 kegels op een rij;
  • Plaats hierna om de 24 meter een kegel om het werkvak uit te zetten.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats de laatste kegel van het werkvak op maximaal 300 en minimaal 50 meter van het portaal met de F8 markering.
Tips > Voor meer informatie

Hier heb je ruimte voor meer informatie



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.